söndag 30 juni 2013

Trevlig sommar!

Som ni kanske har märkt har den här bloggen tagit sommaruppehåll.

Jag tar nya tag i augusti (ska bara få bebis först och låta värsta tvåbarnschocken lägga sig...) då blir det inlägg om bra och god mat, träningstips, hälsotrender, periodisk fasta, recept med mera. Ses då!

Nu ska jag gå och spana in mitt smultronställe och se om det är dags att skörda lite.

Trevlig sommar!

torsdag 13 juni 2013

Nya hälsotrenden vs gravidmat

Ja, nu har jag inte bloggat på länge pga mycket jobb och mycket trötthet (höggravid). Ändå har den här bloggen slagit statistikrekord och mitt inlägg om periodisk fasta fick igår 799 unika besök. Även inlägget om recept vid periodisk fasta fick många hundra besök. (Uppdatering: nu 2045) Det är ju verkligen en hälsotrend som har slagit igenom enormt stort och snabbt. Fredrik och Filip tog idag upp det i sin senaste podcast. Fredrik testar periodisk fasta, han har hört minst 40 andra personer senaste veckan göra detsamma.

Så här var det säkert när LCHF eller andra dieter slog igenom också. Som Fredrik Wikingsson uttrycker det:
 
"Om man är itutad en sak väldigt länge, blir man plötsligt mer mottaglig för motsatsen" (du kan banta med fett).

Skillnaden här tycker jag är det vetenskapliga stöd som finns för periodisk fasta och att det inte bara syftar till att gå ner i vikt utan förlänga livet, bevara minnet och stimulera hjärnceller. Dock behövs fler studier och som med allt annat gäller det att individanpassa och se över "hur funkar det här rent praktiskt i mitt liv?".

För mig just nu är det allt annat än fasta som gäller. Att vara gravid innebär ju ett slags undantagstillstånd, helt ok (och viktigt) att gå upp i vikt. Dock vill jag inte gå upp för mycket - det blir så himla tungt och jobbigt.

Hur många gravidkilon du lägger på dig styrs till stor del av genetik men också - självklart- av vad du stoppar i dig. Du ska inte äta för två men lite extra. I tredje trimestern (7-9 månaden) där jag är nu, är det ungefär två extra matiga mellanmål och en frukt per dag som behövs:


istället för den där tunga godispåsen och hinken med Ben & Jerry-glass alltså... (men lite extra sånt där gott kan du absolut unna dig, det gör jag, får ju inte bli för trist här i livet.) Livsmedelsverket skriver mer om mat för gravida här. 


tisdag 4 juni 2013

Tisdagsblogg


Idag bloggar jag för 2,6 miljonerklubben - för kvinnors hälsa. Idag handlar det om jobb, stress och påverkan på hjärtat - och tips på att stressa av. Häng med dit.