torsdag 5 december 2013

Att blogga eller inte blogga

Ja, det är frågan. Som ni kanske har märkt har jag haft ett långt blogguppehåll. Har berott på fullt upp privat men också att jag lite har tappat sugen. Funderar på om blogg är rätt verktyg att fortsätta med idag när det finns så många andra sociala kanaler att nå fram på. Dessutom, här kommer det trista: spana in bilden på min besöksstatistik - de två topparna kommer från 1.LCHF-inlägg och 2. 5:2-inlägg. Dieter. Alltså, jag är SÅ.TRÖTT. PÅ.DIETER. Bara flyktigt nonsens och okunskap. Så ointressant. Jag tyckte att 5:2 verkade lite spännande när jag såg BBC-dokumentären men det berodde mest på att effekterna (inte bara viktminskning då, utan positiv påverkan på hjärnan och längre liv- att det både hade vetenskaplig förankring och kunde beskrivas intressant rent populärvetenskapligt i det här programmet.) Nu bara, 5:2-dieten, tappa vikt snabbt, svältdiet, ätstörningar. Bla bla, whatever... Jag är såå trött på dieter. Funkar inte och kommer aldrig funka, det finns inga genvägar, inga quick fixes. Punkt.

Det finns däremot bra och god mat. Och nya läckra recept. Och roliga träningsformer. Och sköna sömntips och yogaknep. Och spännande hälsonyheter. Och banbrytande forskning.

Som kan få oss att må bättre. Och bli piggare/lugnare, gladare och starkare. Och orka med vår vardag och vårt liv bättre.

DET där vill jag blogga om. DET är hälsa för mig.

Det var också anledningen till att jag startade den har bloggen. Jag tänkte inte på statistik eller besökssiffror. Och jag tänkte definitivt inte på dieter. Jag ville bara hålla igång mitt hälsointresse under min första föräldraledighet. Nu har det gått fyra år sedan dess och jag är mammaledig igen. Vi får se om jag hittar tillbaka till samma anledning och känsla för bloggen.

onsdag 4 december 2013

Kan man ge chia till barn?

Jag fick en fråga på Facebook om det går att ge chiafrön till barn. Det beror ju såklart på hur gammalt barnet är och vad det äter i övrigt. Men om man ska generalisera lite för barn över två år:

Det går bra att ge i lagom dos, inte för mycket, max 2 teskedar per dag. Detta pga att chiafrön innehåller så mycket fibrer. Fibrer kan mätta för mycket i små barnmagar så att de inte orkar äta mer av andra näringsämnen som de behöver. 

Sen kan ju barn vara petiga med smak och konsistens men det går säkert bra att smyga ner lite chia i annan mat, gröt, bröd etc.